Sådan indstiller du din karburator
119.329 visninger
|
Oprettet:
Når man skal have justeret sin karburator ind så starter man altid med hoveddysen.
Men inden man kan begynde på karburator justering er der nogle indstillinger der skal være i orden. Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal være stillet helt ind og så 1½ gang ud. Altså 360 grader plus 180 grader. Tomgangsskruen justere man bagefter så det passer som man vil have det.
Hoveddysen er den der bestemmer fra 1/3 del gas til fuld gas. Og da det er det område man oftest har gassen er det vigtigst at få justeret det ind. Man sætter en dyse i man ved er stor nok så motoren firtakter (hoster og sprutter og hakker når man kører. Oftest svær at få op i hastighed). Nå motoren så firtakter tager man dysen der er nummeret mindre end det man har i og sætter i og triller en lille tur med bundgas. Den skulle nu gerne hoste sprutte og hakke mindre. Man sætter så dysen der er et nummer mindre end den man lige har prøvet med og kører en lille tur. Det bliver man ved med indtil den ikke hakker mere. Det er vigtigt at man ikke springer dysenumre over da forskellen fra en dyse til en anden er nok til at man kan smadre cylinderen, ved en varmesætning.
Det er vigtigt at man kører med bundgas så meget man kan når man indstiller dyse da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Grunden til at man skal gøre det er at så har man tændrøret at bruge som vejleder på hvornår man har dyset rigtigt ind.
Nu har vi så en scooter der ikke firtakter mere men det er ikke ensbetydense med at karburatoren er sat rigtigt op. Man kører derfor en tur hvor man faktisk kun giver bundgas, for at få påvirket tændrøret. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Det skulle gerne være mørkebrunt/nøddebrunt. Det er også fint nok og man kan sagtens bruge den farve. Dog skal det helst være lysere. Henad farven på en Cocio kakaomælk inden man ryster dem.
Det er nemlig sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger at finde er punktet hvor den kan kører men er lige præcis uden for en varmesætning. Det kan være en balancegang der kan koste penge da man nogengange kan få ødelagt en cylinder. Derfor hellere lidt for meget end lidt for lidt. Nogen tændrør bliver også hvide og det er også en accepteret farve, men jeg ville nok dyse lidt op da jeg ikke er alt for glad for den farve. Er tændrøret gråt så er dysen med 100% garanti for lille og motoren vil sætte sig hvis den bliver presset.
Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når der ikke er fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen. Nålen har 4-5 indstillinger som den kan stå i og man kan som sådan prøve den allesammen af til man finder den hvor man synes at motoren kører bedst. Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.
Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.
Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er en lille skrue der sidder på siden af karburatoren lige ved siden af tomgangsskruen. Tomgangsskruen er en stor fingerskrue hvor luftskruen er en lille skrue der sidder helt inde ved karburatoren.
Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så skruer man skruen 1/8 del fremad (samme retning som da den skulle ud). Venter og så skulle motoren enten stige eller falde i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så står som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.
Men inden man kan begynde på karburator justering er der nogle indstillinger der skal være i orden. Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal være stillet helt ind og så 1½ gang ud. Altså 360 grader plus 180 grader. Tomgangsskruen justere man bagefter så det passer som man vil have det.
Hoveddysen er den der bestemmer fra 1/3 del gas til fuld gas. Og da det er det område man oftest har gassen er det vigtigst at få justeret det ind. Man sætter en dyse i man ved er stor nok så motoren firtakter (hoster og sprutter og hakker når man kører. Oftest svær at få op i hastighed). Nå motoren så firtakter tager man dysen der er nummeret mindre end det man har i og sætter i og triller en lille tur med bundgas. Den skulle nu gerne hoste sprutte og hakke mindre. Man sætter så dysen der er et nummer mindre end den man lige har prøvet med og kører en lille tur. Det bliver man ved med indtil den ikke hakker mere. Det er vigtigt at man ikke springer dysenumre over da forskellen fra en dyse til en anden er nok til at man kan smadre cylinderen, ved en varmesætning.
Det er vigtigt at man kører med bundgas så meget man kan når man indstiller dyse da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Grunden til at man skal gøre det er at så har man tændrøret at bruge som vejleder på hvornår man har dyset rigtigt ind.
Nu har vi så en scooter der ikke firtakter mere men det er ikke ensbetydense med at karburatoren er sat rigtigt op. Man kører derfor en tur hvor man faktisk kun giver bundgas, for at få påvirket tændrøret. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Det skulle gerne være mørkebrunt/nøddebrunt. Det er også fint nok og man kan sagtens bruge den farve. Dog skal det helst være lysere. Henad farven på en Cocio kakaomælk inden man ryster dem.
Det er nemlig sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger at finde er punktet hvor den kan kører men er lige præcis uden for en varmesætning. Det kan være en balancegang der kan koste penge da man nogengange kan få ødelagt en cylinder. Derfor hellere lidt for meget end lidt for lidt. Nogen tændrør bliver også hvide og det er også en accepteret farve, men jeg ville nok dyse lidt op da jeg ikke er alt for glad for den farve. Er tændrøret gråt så er dysen med 100% garanti for lille og motoren vil sætte sig hvis den bliver presset.
Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når der ikke er fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen. Nålen har 4-5 indstillinger som den kan stå i og man kan som sådan prøve den allesammen af til man finder den hvor man synes at motoren kører bedst. Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.
Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.
Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er en lille skrue der sidder på siden af karburatoren lige ved siden af tomgangsskruen. Tomgangsskruen er en stor fingerskrue hvor luftskruen er en lille skrue der sidder helt inde ved karburatoren.
Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så skruer man skruen 1/8 del fremad (samme retning som da den skulle ud). Venter og så skulle motoren enten stige eller falde i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så står som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.
Sådan indstiller du din karburator
feb 2020
Følger: 13 Emner: 6 Svar: 14
apr 2008
Følger: 40 Følgere: 42 Scootere: 5 Emner: 4 Svar: 22
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
apr 2008
Følger: 40 Følgere: 42 Scootere: 5 Emner: 4 Svar: 22
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
- Eller vil den slet ikke starte?
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
De står som helt nye ved forhandlerne med dyse 72 i 4mm, og det gør de alle sammen når de står som fabriksnye
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
apr 2008
Følger: 40 Følgere: 42 Scootere: 5 Emner: 4 Svar: 22
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
- Standard dyse i en hot 72, ikke 64, og så luftskruen helt ind, og så 1,5omgang ud altså 360+180=540grader ud
jul 2012
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 64
håber nogen kan hjælpe da jeg har haft det her problem i lang tid og ikk kan finde fejlen.
gætter på at std menbran skal bukkes lidt ud.. men ved ikk..
ps. det er er en hot jeg har
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 13 Emner: 79 Svar: 738
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 13 Emner: 79 Svar: 738
hvad skal så indstilles
nov 2010
Følger: 32 Følgere: 33 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 13
jan 2009
Følger: 50 Følgere: 52 Scootere: 20 Emner: 8 Svar: 29
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 276
mar 2011
Følger: 33 Følgere: 35 Scootere: 1 Emner: 18 Svar: 86
mar 2011
Følger: 60 Følgere: 60 Scootere: 8 Emner: 134 Svar: 906
mar 2011
Følger: 33 Følgere: 35 Scootere: 1 Emner: 18 Svar: 86
maj 2007
Følger: 86 Følgere: 87 Scootere: 23 Emner: 300 Svar: 1.231
den der sidder i gasspjældet
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 41
okt 2008
Følger: 54 Følgere: 52 Scootere: 20 Emner: 84 Svar: 217
jun 2008
Følger: 54 Følgere: 55 Scootere: 12 Emner: 7 Svar: 9
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90
mar 2009
Følger: 53 Følgere: 51 Scootere: 2 Emner: 2 Svar: 6
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90
det kommer satme damer
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
men okay 5 mm dyse 88 vil jeg da prøve og nålen i midten
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90
dec 2007
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 46 Svar: 137
min comet der køre med std kabu, gider ikke stå i tomgang, og det hjælper ikke noget at dreje på tomgangs skruen ? og det har den gjordt lige siden jeg skiftede cylle. altså jeg skiftede fra std uden sports stempel til std med sports stempel. Hvad kan det være
feb 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Scootere: 14 Emner: 4 Svar: 9
maj 2006
Følger: 136 Følgere: 127 Scootere: 17 Emner: 36 Svar: 90